Rana Sweis

IJNET

وسائل الإعلام الالكترونية تمكن الشباب في الشرق الأوسط

Conversation Bubble 0 Comments

يقود الشباب في الشرق الأوسط الثورات مزودين بوسائل الإعلام الجديدة.


وقد لعب الشباب، الذين يشكلون 30% من السكان في المنطقة، دوراً مهيمناً في الاحتجاجات والاضطرابات السياسية التي تم توثيقها عبر الهواتف المحمولة والإنترنت ووسائل الاعلام الاجتماعية.


وقالت شهيدة أظفر، المدير الإقليمي لليونيسيف في منطقة الشرق الأوسط "كان الأطفال والشباب في قلب الربيع العربي، لقد لعبوا دوراً رئيسياً في تحريض الناس، واستخدام قوة وسائل الاعلام الاجتماعية لحشد الدعم. لكنهم كانوا أيضاً من بين أول الضحايا".


على سبيل المثال، أجبر انعدام فرص الحصول على المعلومات في سوريا وسائل الاعلام على الاعتماد على الصور التي التقطت من قبل مواطنين عاديين وتسجيلات فيديو لهواة لحمام الدماء الذي يجري في أحياء وشوارع غامضة.


وتحدث خالد عز العرب من هيئة الاذاعة البريطانية (بي بي سي) ونجوى قاسم من قناة العربية، ضمن منتدى اليونسيف الإقليمي للإعلام في الشرق الأوسط وشمال افريقيا، عن المتظاهرين الأطفال في مصر وسوريا واليمن والبحرين. كثير من الأطفال أيضا لا يزالون في مرمى النيران.


عند أصيب سيد أحمد سيد، الطفل ذي الـ 14 ربيعاً، برصاصة في البحرين، نشرت عدة مقاطع فيديو مؤثرة عبر الهواتف المحمولة تكشف رأسه المضروب. تم نشر الصور ومقاطع الفيديو وتم رفع صورة كبيرة للطفل في أحد أكبر الاحتجاجات في الشوارع. قام أصدقائه بإنتاج مقاطع فيديو على يوتيوب وتوزيعها قبل وبعد الاحتجاجات.


وقال عز العرب أن الشباب شعروا بالقوة عبر استخدام الهواتف المحمولة وشبكة الإنترنت: "الشباب، بما في ذلك الأطفال، يطالبون اليوم بتعليم أفضل، ومعلمين أفضل، ومعاملة أفضل من الحكومة، وإصلاحات من شأنها أن تؤثر على حياتهم خاصة في مجال التعليم والمساواة فضلا عن الشفافية".


المزيد

Rana Sweis Articles

IJNET

Digital media empower Middle Eastern youth

Conversation Bubble 0 Comments

Revolutions in the Middle East have been powered by young people using new technology.

Young people, who make up 30 percent of the region’s population, have played a dominant role in protests and political upheaval by documenting events with cell phones, the Internet and social media.

“Children and young people have been at the heart of the Arab Spring. They play a key role in instigating it, using the power of social media to rally their peers and mobilize support,” said Shahida Azfar, UNICEF Regional Director for MENA. “But they have also been among its first victims.”

For example, the lack of access to information from Syria has forced the media to depend on photos taken by ordinary citizens and amateur recording of bloodshed in obscure neighborhoods and streets.

Many children also continue to be caught in the crossfire. At UNICEF’s annual Middle East and North Africa (MENA) Regional Media Forum, Khaled Ezz Al Arab of the BBC and Najwa Kassim of Al Arabiya spoke about child protesters in Egypt, Syria, Yemen and Bahrain.

When Sayed Ahmad Sayed, a 14-year-old boy, was shot in Bahrain, graphic videos - many taken by cellphones - revealed his bludgeoned head. The photos and videos were disseminated and large photos of the boy were paraded in one of the largest street protests. His friends made YouTube videos and disseminated them before and after the protests.

Read More

Rana Sweis Articles
Load More